Amniyosentez nedir?

Amniyosentez (aynı zamanda amniyo olarak da adlandırılır), uterusta (rahim olarak da adlandırılır) doktor tarafından bebeğinizin çevresinden amniyotik sıvı alınarak yapılan doğum öncesi testtir. Alınan bu sıvı, bebeğinizin belirli sağlık koşullarına sahip olup olmadığını görmek için test edilir. Doğum öncesi test, hamilelik sırasında aldığınız tıbbi bir testtir. Amniyosentez sizin için uygun olup olmadığını öğrenmek için doktorunuzla konuşun.

Amniyosentez bir tanı testidir. Bu, bebeğinizin bir sağlık sorunu olup olmadığını size kesin olarak söylediği anlamına gelir. Bu, bebeğinizin belirli bir duruma sahip olma olasılığının diğerlerinden daha yüksek olup olmadığını söyleyen bir tarama testinden farklıdır. Bir tarama testinin sonuçları normal değilse, bebeğinizin bir rahatsızlığı olup olmadığını teşhis etmek (öğrenmek) için Amniyosentez gibi bir teşhis testi yaptırmak isteyebilirsiniz. Amniyosentez sonuçları neredeyse her zaman doğrudur.

Amniyosentez testine ihtiyacınız olup olmadığını nasıl anlarsınız?

American College of Obstetricians and Gynecologists (ACOG olarak da adlandırılır), tüm hamile kadınların Amniyosentez gibi doğum öncesi testler yaptırma seçeneğine sahip olmasını önerir. Bebeğiniz aşağıdaki gibi belirli durumlar için risk altındaysa, bir Amniyosentez testi yaptırmak isteyebilirsiniz:

• Doğum kusurları; Bunlar doğumda mevcut olan sağlık durumlarıdır. Doğum kusurları, vücudun bir veya daha fazla bölümünün şeklini veya işlevini değiştirir. Genel sağlıkta, vücudun nasıl geliştiğinde veya vücudun nasıl çalıştığında sorunlara neden olabilirler. Kadın doğum doktorunuz amniyoyu, nöral tüp kusurları (NTD’ler olarak da adlandırılır) adı verilen beynin ve omurganın doğum kusurları gibi belirli doğum kusurlarını teşhis etmek için kullanabilir. NTD’lerin örnekleri spina bifida ve anensefalidir. Amniyosentez her doğum kusurunu kontrol etmez. Örneğin, bir bebeğin dudağında veya yarık dudak ve damak olarak adlandırılan ağzında belirli kalp problemlerini veya doğum kusurlarını kontrol edemez. Bazı doğum kusurları genetiktir (genlerdeki değişikliklerden kaynaklanır).
  • Genetik ve kromozomal koşullar; Bu durumlara genlerdeki ve kromozomlardaki değişiklikler neden olur. Bir gen, vücudunuzun büyüme ve çalışma şekliyle ilgili talimatları depolayan vücudunuzun hücrelerinin bir parçasıdır. Kromozomlar, hücrelerde genleri tutan yapılardır. Genetik durumlar arasında kistik fibrozis (KF olarak da adlandırılır), orak hücre hastalığı ve kalp kusurları bulunur. Yaygın bir kromozomal durum Down sendromudur. Bazen bu koşullar ebeveynden çocuğa geçer ve bazen kendi başına gerçekleşir.

Bebeğiniz bu koşullara sahip olma riski altındaysa, hamileliğin 15 ila 20. haftalarında bir amniyosentez testi yapılabilir. 15 haftadan önce önerilmez çünkü düşük yapma ve diğer komplikasyon riski daha yüksektir. Düşük, bir bebeğin hamileliğin 20. haftasından önce anne karnında ölmesidir.

Gebeliğin ilerleyen dönemlerinde, amniyosentez olabilir:

• Bebeğinizin akciğer gelişimini kontrol edin. (fetal akciğer olgunluğu da denir). Doktorunuz, bebeğinizin amniyotik sıvısını kontrol etmek ve bebeğinizin akciğerlerinin doğum için gelişmiş olup olmadığını öğrenmek için amniyosentez önerebilir. Bu tür bir amniyo, yalnızca hamilelik komplikasyonlarını önlemeye yardımcı olmak için erken doğum yapmanız gerekiyorsa yapılır. Genellikle hamileliğin 32 ila 39. haftaları arasında yapılır.
  • Bebeğinizde enfeksiyon veya diğer sağlık sorunları olup olmadığını kontrol edin. Örneğin, bebeğiniz Rh hastalığı riski altındaysa, doktorunuz bebeğinizde anemi olup olmadığını kontrol etmek için amniyosentez kullanabilir. Rh hastalığı, hamilelik sırasında tedavi edilirse önlenebilen tehlikeli bir anemi türüdür. Anemi, bir kişinin vücudun geri kalanına oksijen taşımak için yeterli sağlıklı kırmızı kan hücresine sahip olmadığı zamandır.
  • Polihidramnios’u tedavi edin. Polihidramnios, çok fazla amniyotik sıvınız olduğu zamandır. Amniyotik sıvı, bebeğinizi rahimde çevreleyen sıvıdır. Polihidramnios, erken doğum (gebeliğin 37. haftasından önce doğum) gibi gebelik komplikasyonları riskinizi artırabilir. Kadın doğum uzmanınız, rahimdeki fazla sıvıyı boşaltmak için amniyoyu kullanabilir.

Doğuştan kusurlu veya genetik veya kromozomal bir rahatsızlığı olan bir bebek sahibi olma riskiniz var mı?

Aşağıdaki durumlarda, bu koşullardan birine sahip bir bebek sahibi olma riskiniz artabilir:

• 35 yaşında veya daha büyüksünüz. Down sendromu gibi kromozomal bir hastalığı olan bir bebeğe sahip olma riski yaşlandıkça artar.
  • Doğum kusuru olan bir çocuğunuz var veya daha önce doğum kusuru olan bir hamileliğiniz oldu. Bir önceki hamilelikte doğum kusuruna sahip olmak, başka bir hamilelikte doğum kusuruna sahip olma olasılığınızı artırır.
  • Ailenizde genetik bir hastalık öyküsü var. Siz, eşiniz veya ailenizden birinin KF, frajil X sendromu, orak hücre hastalığı, Tay-Sachs veya talasemi gibi genetik bir hastalığı varsa, bebeğinizde de olup olmadığını öğrenmek için bir amniyosentez testi yaptırmak isteyebilirsiniz. kondisyon. Hamileliğin erken döneminde veya öncesinde genetik durumlar için taşıyıcı taraması yaptırabilirsiniz.. Taşıyıcı tarama testi, bebeğinizi etkileyebilecek belirli genetik koşulların taşıyıcısı olup olmadığınızı görmek için kanınızı veya tükürüğünüzü kontrol eder. Taşıyıcıysanız, hastalığınız sizde yoktur, ancak bebeğinize geçirebileceğiniz bir gen değişikliğiniz vardır. Hem siz hem de eşiniz aynı hastalığın taşıyıcısıysanız, bebeğinizin bu duruma sahip olma riski artar.
  • Doğum öncesi tarama testleri sonuçlarınız anormal. Tarama testi yaptırdığınızda sizin veya bebeğiniz için herhangi bir risk yoktur, ancak bebeğinizin bir sağlık sorunu olup olmadığını kesin olarak söylemez. Amniyosentez gibi bir teşhis testi bir durumu teşhis edebilir. İlk üç aylık dönem taraması veya hücresiz DNA testi gibi bir tarama testinden anormal sonuçlarınız varsa, amniyosentez gibi bir tanı testi yaptırmak isteyebilirsiniz.

Doğum kusurlu veya genetik rahatsızlığı olan bir bebek sahibi olma riskiniz olsa bile, amniyosentez yaptırmak sizin seçiminizdir. Eşiniz, doktorunuz ve genetik danışmanınızla test seçenekleriniz hakkında konuşun. Genetik danışman, ailelerde görülen genler, doğum kusurları ve diğer tıbbi durumları ve bunların sizin ve bebeğinizin sağlığını nasıl etkileyebileceğini anlamanıza yardımcı olmak üzere eğitilmiş bir kişidir.

Amniyosentez nasıl yapılır ?

Amniyosentez olduğunda ne olur:

1. Muayene masasına sırt üstü uzanıyorsunuz ve doktorunuz karnınızı ince bir jel tabakasıyla kaplıyor.
  2. Doktorunuz, bebeğinizi ve plasentayı bulmak için bir ultrason probunu(dönüştürücü olarak da adlandırılır) karnınızın üzerinde gezdirir. Plasenta rahminizde büyür ve göbek kordonu yoluyla bebeğinize yiyecek ve oksijen sağlar. Ultrason, bebeğinizin rahim içindeki bir resmini göstermek için ses dalgalarını ve bir bilgisayar ekranını kullanır.
  3. Doktorunuz, cildinizdeki mikropları öldüren antibakteriyel bir sıvı ile karnınızı temizler.
  4. Ultrasonu kılavuz olarak kullanan doktorunuz, karnınızdan ve rahminizden amniyotik keseye ince bir iğne sokar. Amniyotik kese (su torbası olarak da adlandırılır), rahim içinde büyüyen bebeğinizi tutan kesedir (torba). Amniyotik sıvı ile doludur.
  5. Doktorunuz, az miktarda amniyotik sıvıyı (30 mlden az) çıkarmak için iğneyi kullanır. Amniyon sıvısı bebeğinizden alınan hücreleri içerir.
  6. Sıvı örneği alındıktan sonra doktorunuz, bebeğinizin kalp atışının sağlıklı olup olmadığını kontrol etmek için ultrasonu kullanır.

Doktorunuz, örneği bebeğinizin hücrelerinin amniyotik sıvıdan ayrıldığı örneği bir laboratuvara gönderir. Hücreler laboratuvarda yaklaşık 10 ila 12 gün büyür ve ardından doğum kusurları ve genetik koşullar açısından test edilir. Laboratuvar ayrıca amniyotik sıvıyı alfa-fetoprotein (AFP olarak da adlandırılır) gibi proteinler için test edebilir. AFP seviyeleri, bebeğinizde nöral tüp defekti varsa genellikle daha yüksektir. Test sonuçları genellikle 2 hafta içinde alınabilir.

Amniyosentez bebeğinizin bir sağlık sorunu olduğunu gösteriyorsa, doktorunuzla seçenekleriniz hakkında konuşun. Örneğin, bebeğiniz doğumdan önce veya sonra ilaçlarla veya ameliyatla tedavi edilebilir. Bir doğum kusurunu doğumdan önce bilmek, bebeğinizin bakımına hazırlanmanıza yardımcı olabilir. Ve bebeğinizin doğumundan hemen sonra ihtiyaç duyabileceği özel bakım veya tedaviyi görmesini sağlamak için doktorunuzla bebeğinizin doğumu için planlar yapabilirsiniz.

Amniyosentez yaptırmanın herhangi bir riski var mı?

Amniyodan kaynaklanan ciddi komplikasyonlar nadirdir. Çoğu kadın amniyosentez sırasında sadece hafif bir rahatsızlık hisseder. İğne cildinize girdiğinde batma hissi, iğne rahme girdiğinde kramp hissedebilir veya sıvı çıkarıldığında basınç hissedebilirsiniz. Testten sonra, doktorunuz size günün geri kalanında sakin olmanızı ve bir veya iki gün egzersiz yapmamanızı veya cinsel ilişkiye girmemenizi söyleyebilir.

Bazı kadınların amniyodan kaynaklanan başka komplikasyonları olabilir, örneğin:

• Düşük. 200 kadından 1’inden azı (yüzde 1’den azı) amniyodan sonra düşük yapıyor.
  • Rahimde enfeksiyon.
  • Kramp, lekelenme veya amniyotik sıvı sızıntısı. 100 kadından yaklaşık 1 ila 2’si (yüzde 1 ila 2) bu sorunları yaşıyor.
  • Bebeğinize enfeksiyon bulaşması. HIV veya toksomlasmoz gibi bir enfeksiyonunuz varsa amniyo sırasında bebeğinize bulaştırabilirsiniz. HIV, AIDS’e neden olan virüstür. Toksoplazmoz, az pişmiş et yemekten veya kedi kakasına dokunmaktan bulaşabilecek bir enfeksiyondur.
  • Rh problemleri. Amnio, bebeğinizin kanının az bir miktarının sizin kanınıza karışmasına neden olabilir. Siz Rh negatifseniz ve bebeğiniz Rh pozitifse, amniyodan sonra bebeğinizi korumaya yardımcı olmak için Rh immün globulin adı verilen bir aşı yaptırabilirsiniz.

Bir amniyodan sonra bu belirti veya semptomlardan herhangi birine sahipseniz, doktorunuzu arayın:

• Bebeğinizin hareketlerinde değişiklik hissetmek.
  • Vajinanızdan sıvı gelmesi veya kanaması
  • Doktorun iğneyi soktuğu yerde kızarıklık ve şişlik
  • Birkaç saatten uzun süren güçlü karın krampları