Genel bakış

Gestasyonel diyabet, hamilelik sırasında (gebelik) ilk kez teşhis edilen diyabettir. Diğer diyabet türleri gibi, gestasyonel diyabet de hücrelerinizin şeker (glikoz) kullanım şeklini etkiler. Gestasyonel diyabet, hamileliğinizi ve bebeğinizin sağlığını etkileyebilecek yüksek kan şekerine neden olur.

Herhangi bir hamilelik komplikasyonu söz konusu olsa da anne adaylarının sağlıklı yiyecekler yiyerek, egzersiz yaparak ve gerekirse ilaç alarak gestasyonel diyabetin kontrolüne yardımcı olabilirsiniz. Kan şekerini kontrol etmek sizi ve bebeğinizi sağlıklı tutabilir ve zor bir doğum yapılmasını önleyebilir.

Gestasyonel diyabetli kadınlarda kan şekeri genellikle doğumdan hemen sonra normale döner. Ancak gestasyonel diyabetiniz varsa, tip 2 diyabet riskiniz daha yüksektir. Kan şekerindeki değişiklikler için doğum sonrası da test edilmeniz gerekir.

Belirtiler

Çoğu kadın için, gestasyonel diyabet belirgin belirti veya semptomlara neden olmaz. Artan susuzluk ve daha sık idrara çıkma olası semptomlardır.

Ne zaman doktora görünmeli

Mümkünse, erken hamile kalmaya çalışmayı düşündüğünüzde sağlık hizmetlerinden yararlanın - böylece doktorunuz genel sağlık durumunuzla birlikte gestasyonel diyabet riskinizi kontrol edebilir. Hamileyken, doktorunuz doğum öncesi bakımınızın bir parçası olarak sizi gestasyonel diyabet için kontrol edecektir.

Gestasyonel diyabet geliştirirseniz, daha sık kontrol yaptırmanız gerekebilir. Bunlar, doktorunuzun kan şekeri düzeyinizi ve bebeğinizin sağlığını izleyeceği hamileliğin son üç ayında meydana gelmesi muhtemeldir.

Nedenler

Gestasyonel diyabetin kesin nedenleri bilinmemektedir. Hamilelikten önce aşırı kilo sıklıkla rol oynar. Genetik yatkınlık ta sık görülen nedenler arasındadır.

Normal olarak, çeşitli hormonlar kan şekeri seviyenizi kontrol altında tutmak için çalışır. Ancak hamilelik sırasında hormon seviyeleri değişir ve vücudunuzun kan şekerini verimli bir şekilde işlemesini zorlaştırır. Bu kan şekerinizi yükseltir.

Risk faktörleri

Bazı kadınların gestasyonel diyabet riski daha yüksektir. Gestasyonel diyabet için risk faktörleri şunları içerir:

• Aşırı kilo ve obezite.
  • Fiziksel aktivite eksikliği.
  • Önceki gestasyonel diyabet veya prediyabet.
  • Polikistik over sendromu.
  • 1. derece yakınlarında var olan diyabet.
  • İri bebek doğurma öyküsü olanlar.
  • Beyaz ırk  gestasyonel diyabet geliştirme riski daha yüksektir.

Komplikasyonlar

Dikkatle yönetilmeyen gestasyonel diyabet, yüksek kan şekeri düzeylerine yol açabilir. Yüksek kan şekeri, doğum için sezaryene ihtiyaç duyma olasılığını artırır. Sizin ve bebeğiniz için sorunlara neden olabilir.

Bebeğinizi etkileyebilecek komplikasyonlar

Gestasyonel diyabetiniz varsa, bebeğiniz aşağıdakiler için yüksek risk altında olabilir:

• Aşırı doğum ağırlığı. Annelerde normal kan şekerinden daha yüksek olması bebeklerinin çok büyük büyümesine neden olabilir. Çok büyük bebeklerin doğum kanalında sıkışmaları, doğum yaralanmaları veya sezaryenle doğum yapmaları daha olasıdır.
  • Erken (erken) doğum. Yüksek kan şekeri, kadınların doğum tarihinden önce erken doğum ve doğum riskini artırabilir. Ya da bebek büyük olduğu için erken doğum önerilebilir.
  • Ciddi nefes alma zorlukları. Gestasyonel diyabetli annelerden erken doğan bebekler, solunum güçlüğü sendromu yaşayabilir - bu, nefes almayı zorlaştıran bir durumdur.
  • Düşük kan şekeri (hipoglisemi). Bazen gestasyonel diyabetli annelerin bebekleri doğumdan kısa bir süre sonra düşük kan şekerine (hipoglisemi) sahiptir. Şiddetli hipoglisemi atakları bebekte nöbetlere neden olabilir. Hızlı beslenme ve bazen intravenöz glikoz çözeltisi bebeğin kan şekeri seviyesini normale döndürebilir.
  • Obezite ve tip 2 diyabet yaşamın ilerleyen dönemlerinde. Gestasyonel diyabetli annelerin bebeklerinin daha sonraki yaşamlarında obezite ve tip 2 diyabet geliştirme riski daha yüksektir.
  • Ölü doğum. Tedavi edilmeyen gestasyonel diyabet, bebeğin doğumdan önce veya kısa bir süre sonra ölümüne neden olabilir.

Sizi etkileyebilecek komplikasyonlar

Gestasyonel diyabet varlığında aşağıdaki durumlar için de riskiniz artabilir:

• Yüksek tansiyon ve preeklampsi. Gestasyonel diyabet, yüksek tansiyon riskinin yanı sıra preeklampsi riskini artırır - yüksek kan basıncına ve hem annenin hem de bebeğin hayatını tehdit edebilecek diğer semptomlara neden olan ciddi bir hamilelik komplikasyonu.
  • Sezaryen doğum olması. Gestasyonel diyabetiniz varsa sezaryen doğum olması daha olasıdır.
  • Gelecekteki diyabet. Gestasyonel diyabetiniz varsa, gelecekteki bir hamilelik sırasında tekrarlaması olasıdır. Yaşlandıkça daha yüksek tip 2 diyabet riskiniz vardır.

Önlem

Gestasyonel diyabetin önlenmesi konusunda hiçbir garanti yoktur - ancak hamilelikten önce ne kadar sağlıklı alışkanlık edinebiliyorsanız, o kadar iyidir. Gestasyonel diyabetiniz varsa, bu sağlıklı seçimler gelecekteki gebeliklerde tekrar yaşama veya gelecekte tip 2 diyabet geliştirme riskinizi de azaltabilir.

• Sağlıklı yiyecekler yemek. Lif bakımından yüksek, yağ ve kalorisi düşük yiyecekleri seçin. Meyve, sebze ve kepekli tahıllara odaklanın. Tat veya beslenmeden ödün vermeden hedeflerinize ulaşmanıza yardımcı olmak için çaba gösterin. Porsiyon boyutlarını izleyin.
  • Aktif olmak. Hamilelik öncesi ve sırasında egzersiz yapmak, gestasyonel diyabet geliştirmekten korunmanıza yardımcı olabilir. Haftanın çoğu gününde 30 dakikalık orta dereceli aktiviteyi hedefleyin. Günlük yürüyüş yapın. Pilates yapıp, yüzmeye gidebilirsiniz.
  • Hamileliğe sağlıklı bir kiloda başlayın. Hamile kalmayı planlıyorsanız, önceden fazla kilo vermek daha sağlıklı bir hamilelik geçirmenize yardımcı olabilir. Daha fazla sebze ve meyve yeme gibi hamilelikte size yardımcı olabilecek yeme alışkanlıklarınızda kalıcı değişiklikler yapmaya odaklanın.
  • Önerilenden daha fazla kilo almayın. Hamilelik sırasında kilo almak normal ve sağlıklıdır. Ancak çok hızlı kilo almak, gestasyonel diyabet riskinizi artırabilir. Doktorunuza makul miktarda kilo alımının sizin için ne olduğunu sorun.